torstai 4. lokakuuta 2012

Tilannekatsaus

Aloitin projektini kesäkuun alussa jolloin mittasin muutaman ympärysmitan. Tänään aamulla tein saman. Alla tuloksia.



Kesäkuu Lokakuu Erotus
Paino68 65 3 kg
Vyötärö74 69 5 cm
Lantio101 98 3 cm
Pylly102 99 3 cm
Reisi62 60 2 cm
Käsivarsi31 30.5 0.5 cm
Rinnat92 90.5 1.5 cm
 













4 kuukautta, 3 kiloa. Jos kyseessä olisi ylipainon tiputtaminen, laihduttaminen, tuo tahti voisi olla lannistava. Mutta kaikki mitä olen koskaan kokenut painonpudotuksesta, omakohtaisesti, muiden kautta tai kirjallisuudesta, todistaa, että mitä hitaammin se lähtee, sen paremmin se pysyy poissa. Laihduttaminen on helppoa, painonhallinta ei.


Siisteintä on kuitenkin se, että ainakin 90% hävinneistä senteistä on rasvaa, ei lihasta. Lähtöpaino oli mitattu niin, ettei suuria nesteturvotuksia ollut, eli se perinteinen ekojen viikkojen nesteenhävitys on ollut minimaalinen.

Olen todella tyytyväinen. Vatsa voi hyvin, yleisolo on hyvä. Ja parasta on se, että olen elänyt ihan tavallista elämää: käynyt töissä, koulussa, festareilla, mökillä, humalassa, ravintolassa... En ole elänyt pelkällä rahkalla ja kanasalaatilla ja ollut kuivin suin. Olen syönyt mitä haluan, jopa sen leipäpalan etanapannun kyljessä ja kulhollisen poppareita leffan aikana. Ja juonut mitä haluan, paitsi olutta :)

Painoa olen seurannut joka viikko. Viikottaisesti vaa'alla käynnistä tuli tapa 2008 kun ihan oikeasti laihdutin. Pidän painosta excel-taulukkoa.

"Siis ihan kamalaa... Sun pitää relata. Kato mää en käy koskaan vaa'alla kun ei se kerro niinku mun oikeeta tilannetta. Siis toihan on sulle ihan pakkomielle!" Hmm... ei. Tuosta taulukosta on ollut todellista apua ymmärtämään miten mun kroppa toimii, mikä on todellinen tilanne ja mikä jotain muuta. Esimerkiksi kuukautisia edeltävä painonnousu ja turvotus on niin säännöllinen, että tiedän jättää sen omaan arvoonsa. Luvuista näkee myös vuodenajan vaihtelut ja jopa stressin määrää voi päätellä jälkikäteen.

Toki voi päätellä lihoneensa jos housut kiristää. Mutta mun on ainakin helpompi ottaa itseäni niskasta kiinni jos näen että joo, viimekuun alussa tulleet "menkkaturvotukset" ei ole lähtenyt mihinkään kolmeen viikkoon... Duupiduupi! Ihminen tottuu nimittäin aika nopeasti vallitsevaan olotilaan. "Niin nää housut on jotenkin aina kiristäny vähän..." Ei ne edes ole.

Mutta hei, jokainen omalla tavallaan. Excel-taulukko ja se ihana käyrä minkä se tekee siihen taulukon viereen, that's my style. Ehkä mun sisällä elää joku pieni insinööri... Ja hei, eikö muka ole siisti ja motivoiva tommonen käyrä?

Kesä 2008 - kesä 2009
Projekti on vasta alussa, mutta hyvällä mallilla. Jatketaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti